Razstava Ivan SELJAK – ČOPIČ
Plemenita govorica oblik in barv
Ivan Seljak – Čopič je bil študent prve povojne generacije, ki je v zgodovini slovenske likovne umetnosti zavzela najbolj nehvaležno mesto. Vse je bilo treba osmisliti na novo. Želja po širšem pogledu na slikarsko umetnost ga je v naslednjih letih večkrat vodila na študijska potovanja v Italijo in Francijo. Najbolj pa je nanj vplivalo izpopolnjevanje v pariški delavnici Andreja Lhota. Pridobljene izkušnje je kasneje sugestivno prenašal na vrsto slovenskih kolegov. Morda ga je prav ta želja po povezovanju gnala, da se je udeleževal likovnih kolonij v času, ko jih pri nas skoraj še ni bilo. Že leta 1958 se je udeležil likovne kolonije v Prilepu. Leta 1964 pa je bil že med pobudniki, organizatorji in udeleženci prve slovenske slikarske kolonije v Izlakah nad Zagorjem. Tej so sledile še kolonije v Škofji Loki in Idriji. Kot predsednik njihovega koordinacijskega odbora je bil zaslužen za razvoj sodelovanja med njimi. Vselej se je angažirano udejstvoval v javnem kulturnem življenju. Leta 1971 je izdelal logotip in oblikoval prvi plakat skupne razstave ter sodeloval pri izdaji retrospektivnega kataloga udeležencev kolonij. Za potrebe idrijske občine je oblikoval celo vrsto častnih priznanj in listin (listina častni občan, diploma Pirnatova nagrada in več tematsko različnih domicilnih listin).
Prve linoreze z vojno tematiko je izdelal v partizanih in tej temi ostal zvest. Zanj značilna so dela iz časa narodnoosvobodilne borbe ter povojna dela z njo povezano vsebino. Njegova umetnost obsega skice, risbe, ilustracije, grafike, akvarele, olja, zgrafite, mozaike, plakate, listine, značke in gledališke scene.
V ospredju njegovega ustvarjanja je risba in z njo povezana ilustracija. Ta je skopa, z oglato stiliziranimi obrisi brez senčenja, s črtami, nanizanimi v trdi kompoziciji ali v mreži temnih in svetlih ploskev, značilnih za zgrafit. Je eden najpomembnejše slovenskih povojnih knjižnih ilustratorjev. Prva knjiga z njegovimi ilustracijami je bila Koraki v svobodo Petra Levca leta 1945. Ilustriral je več kot sedemdeset literarnih del in kot ilustrator sodeloval z mnogimi revijami (Kurirček, Mladina, Borec) in pri mladinski knjigi izdanimi pomembnimi zbirkami (Sinji galeb, Mala knjižnica, Kondor). Prav v risbi in njenih udarnih preobrazbah naravnih obrisov je bila slikarjeva poglavitna izrazna moč. Rad je risal s tankim flomastrom, katerega polstena konica dovoljuje mehko, bolj kot pri peresu žametno črto. Pogoste so tudi kombinacije risb s svinčniki. Barvna paleta pri risbah ali ilustracijah, kjer je poleg konturne zasnove uporabil akvarelno tehniko, je bila varčna, večinoma skoraj skopa, pri čemer je bila včasih kar do skrajnosti zožena barvna lestvica razpeta v utišane tone, največkrat sive ali svetlo modre. Občutljivo pretehtavanje ravnovesja polnih in praznih delov slike ali risbe je bila ena njegovih najopaznejših značilnosti. Nikoli ni obravnaval samo polnih predmetov in njihove telesnosti, temveč je vselej enakovredno upošteval tudi praznino okoli njih, ji dajal posebno težo. Z veliko mero občutljivosti je spreminjal tudi anatomijo upodobljenih figur, predmetov ali pokrajin v nove, le njemu lastne poenostavljeno izčiščene oblike, s čimer je izražal svoj odnos do sveta.
Po letu 1952 se je (poleg stalnega sočasnega ilustriranja knjig za otroke in mladino) posvetil freskam, zgrafitom in mozaikom. Med njimi sta najpomembnejša razsežni mozaik v Kulturnem domu v Krškem (1980) in mozaik na temo kmečkih uporov v šoli na Kostanjevici na Dolenjskem (1982). Med drugimi je izdelal mozaik z motivom dražgoške bitke v slovenski skupščini. Po njegovih barvnih predlogah so ga postavljali pod vodstvom italijanskega mojstra Alfija Tambosseja, učenca šole v Spilenbergu pri Vidmu. V Idriji se nahaja več njegovih del. Med
njimi monumentalni mozaik Atomium, ki krasi jedilnico osnovne šole. Posthumno (1991) je po njegovih študijah Nande Rupnik izdelal zgrafit na pročelju Mestne hiše v Idriji. V vseh različicah svoje ustvarjalnosti je Ivan Seljak – Čopič tkal samosvoje kompozicije s plemenito stilizirano govorico oblik in barv.
Tatjana Pregl Kobe