Kaj je kamšt?
Kamšt je velika črpalna naprava na vodni pogon, ki je iz idrijskega rudnika živega srebra črpala jamsko vodo. Poimenovanje izhaja iz nemške besede Wasserkunst in pomeni ‘vodna umetnija’. Sestavljena je iz lesenega pogonskega kolesa, leseno-jeklenega vodoravnega pogonskega in navpičnega črpalnega drogovja ter batnih črpalk. Posebnost kamšti je njeno ogromno pogonsko kolo, ki meri v premeru 13,6 m. V preteklosti je za potrebe rudnika v Idriji delovalo veliko več kamšti. Do danes smo uspeli ohraniti le to ob Jožefovem jašku, ki je bila postavljena leta 1790, delovala pa je več kot 150 let, vse do leta 1948.
NOVOST: aplikacija za pametne telefone “Skrivnostna kamšt”
S pomočjo aplikacije “Skrivnostna kamšt” lahko nazorno spoznate način delovanja Idrijske kamšti. Aplikacijo si brezplačno naložite v trgovinah Google Play ali App Store. Vsebino si lahko ogledate tudi doma, vendar v tem primeru žal ne boste spoznali animiranega podzemnega sveta. Na lokaciji Idrijske kamšti pa v aplikaciji vstopite v “AR pogled” in za prikaz teh vsebin poskenirate QR kodo. QR kodo najdete na info količku v neposredni bližini stavbe.
Kako deluje kamšt?
Naprava, ki je iz globin rudnika črpala odvečno vodo, je tudi sama delovala na vodni pogon. Poganjal jo je tok Idrijce iz vodnega kanala »rake«, ki ga je rudnik ob veliki modernizaciji svoje proizvodnje zgradil že ob koncu 16. stoletja. Ta 3,5 km dolg kanal je zagotavljal stalen in dovolj močan dotok vode do različnih rudniških naprav v mestu, v prvi vrsti kamšti. Voda iz »rak« je po lesenem žlebu pritekala nad leseno kolo na korce in ga vrtela s hitrostjo štiri- do petkrat na minuto. Vrtenje gredi pogonskega kolesa se je prek ročice, ojnice in pogonskega vodoravnega drogovja dolžine 75 m ter dveh troramenih vzvodov prenašalo na črpalno drogovje, speljano po jašku v globino rudnika. Črpanje je potekalo v treh stopnjah – od prve do druge in nato tretje batne črpalke, ki so bile nameščene na XI., IX. in III. obzorju, od tod pa po kanalu na plano. Sistem je omogočal črpanje okrog 300 litrov vode na minuto z nivoja XI. obzorja 283 m pod površjem.
Pri kamšti sta nekdaj delala po dva kumštajgarja (vzdrževalca) hkrati. Nadzorovala sta njeno delovanje in zlasti skrbela za mazanje vrtečih in gibljivih delov.
Zakaj so gradili kamšti?
Vdiranje podtalnice v rudniške jame je bila zelo pogosta in velika težava v delovanju rudnikov, črpanje vode iz jame pa je bilo eno najtežjih, najdražjih in tudi najnevarnejših opravil. Med svojim celotnim delovanjem je idrijski rudnik vlagal znatna finančna sredstva v reševanje te težave – v konstruiranje in nameščanje novih in učinkovitejših naprav. S prvotnimi vitli je bilo mogoče vodo dvigati iz globine kakih 40 m, tudi mnogo zmogljivejši geplji so jo lahko dvigali le iz globine okrog 100 m. Izjemen napredek so bile v tehnologiji črpanja vode kamšti – črpalke na vodni pogon, ki so jih v Idriji gradili od začetka 16. stoletja. Postavljene so bile ob Ahacijevem (1533), Barbarinem (1604), Terezijinem (1736), Jožefovem (1790), Frančiškovem (1792) in Ferdinandovem (1836) jašku. Bile so tako učinkovite, da so nekatere med njimi delovale tudi še potem, ko so v rudniku v ta namen že uporabljali parni pogon.
Programi za skupine odraslih
Idrijska kamšt – tehniška dediščina rudnika živega srebra
Kamšt je črpalna naprava, ki je črpala jamsko vodo in je tudi sama delovala na vodni pogon. V Idriji se je od več kamšti do danes ohranila samo ena – Idrijska kamšt iz leta 1790. Njena posebnost je ogromno vodno pogonsko kolo, ki meri v premeru 13,6 m in je za en obrat potrebovalo 13 sekund. Ob tem je iz globine 283 m načrpalo okrog 300 litrov jamske vode. Doživite mogočnost največjega lesenega pogonskega kolesa v Evropi!
Programi za šole
Idrijska kamšt
Odpiralni čas
Idrijska kamšt
Ogled:
Posebnosti
Idrijsko kamšt obiščete v spremstvu muzejskega vodnika iz recepcije na gradu Gewerkenegg. Po sprehodu skozi mestno središče pridete po Lapajnetovi ulici do stavbe Pošte ob avtobusni postaji, kjer zavijete desno in nadaljujete pot po Vodnikovi ulici mimo športnih objektov, hidroelektrarne Mesto in sledite cesti ob reki Idrijci. Po približno 5 min hoje stoji pred vami stavba Idrijske kamšti.
Vnaprej najavljene skupine lahko muzejskega vodnika počakajo na avtobusni postaji ali na sami lokaciji. Z avtobusne postaje je Idrijska kamšt oddaljena ok. 10 min hoje.